Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste
Sună gratuit pentru informații despre Uniunea Europeană
UE Flag ONG

BJDB

NoutatiNOUTĂŢI - Cetăţenie europeană
09.04.2020 - Politica antitrust: Comisia oferă orientări privind condițiile în care se va permite cooperarea limitată între întreprinderi, în special în ceea ce privește medicamentele esențiale folosite în spitale pe durata epidemiei de coronavirus
ED Targoviste

Comisia Europeană a publicat ieri, 8 aprilie, Comunicarea privind un cadru temporar, prin care a oferit orientări în materie de legislație antitrust întreprinderilor care cooperează ca răspuns la situațiile de urgență legate de actuala epidemie de coronavirus. În acest context, Comisia emite și o „scrisoare de conformitate” privind un proiect specific de cooperare ce vizează evitarea situațiilor de penurie de medicamente esențiale folosite în spitale.

Vicepreședinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Trebuie să ne asigurăm că spitalele dispun de suficiente medicamente esențiale pentru tratarea pacienților cu coronavirus. Pentru a evita riscul unei penurii de produse și servicii esențiale și rare din cauza creșterii fără precedent a cererii în contextul pandemiei, este necesar ca întreprinderile să coopereze și ca această cooperare să se realizeze cu respectarea normelor europene în materie de concurență. Prin urmare, pentru a asigura aprovizionarea, vom pune de urgență la dispoziția întreprinderilor orientări și asigurări suficiente astfel încât să facilităm inițiativele de cooperare care stimulează fabricarea de produse cu o cerere ridicată. Cadrul temporar adoptat astăzi explică firmelor când și cum pot obține orientări sau asigurări scrise în conformitate cu normele noastre în materie de concurență.”

Tot astăzi, comisarul pentru sănătate și siguranță alimentară, Stella Kyriakides, prezintă orientări pentru a optimiza aprovizionarea și disponibilitatea medicamentelor în timpul epidemiei de coronavirus.

Comunicarea privind cadrul temporar

Epidemia de coronavirus a dus la apariția unui șoc general la nivelul ofertei, ca urmare a perturbării lanțurilor de aprovizionare, și a unei creșteri bruște a cererii, cauzate în principal de o creștere puternică a cererii pentru anumite produse și servicii, în special în sectorul medical.

Aceste circumstanțe riscă să genereze o penurie de produse medicale esențiale, situație care s-ar putea agrava odată cu evoluția pandemiei. Este vorba, în special, de medicamentele și echipamentele medicale care sunt utilizate pentru tratarea pacienților cu coronavirus. Urgențele în materie de aprovizionare provocate de epidemia de coronavirus pot apărea și în ceea ce privește alte bunuri și servicii esențiale, din alte sectoare decât cel medical.

Pentru a aborda în timp util aceste șocuri cu caracter excepțional și a evita penuria, este posibil ca întreprinderile să fie nevoite să se coordoneze rapid, astfel încât să poată depăși sau, cel puțin, atenua efectele crizei, în beneficiul final al cetățenilor. Acest lucru ar putea să necesite, la rândul său, reorientarea sau intensificarea producției în cel mai eficient mod posibil. De exemplu, este posibil ca întreprinderile să fie nevoite să se coordoneze în ceea ce privește producția, gestionarea stocurilor și, eventual, distribuția de medicamente, astfel încât nu toate întreprinderile să se concentreze pe unul sau mai multe medicamente, neglijându-se alte medicamente care ar rămâne sub nivelul optim de producție. O astfel de coordonare ar fi contrară normelor antitrust în condiții normale. În contextul unei pandemii precum cea de coronavirus, o astfel de coordonare poate însă aduce beneficii importante cetățenilor.

Cadrul temporar oferă orientări în materie de legislație antitrust societăților care doresc să coopereze temporar și să își coordoneze activitățile pentru a-și intensifica producția în cel mai eficient mod și pentru a optimiza aprovizionarea, în special, cu medicamentele de care spitalele au nevoie urgentă.

În special, Comunicarea privind cadrul temporar explică principalele criterii pe care Comisia le va folosi în evaluarea acestor posibile proiecte de cooperare.

Întreprinderile au responsabilitatea de a-și evalua singure legalitatea acordurilor încheiate și a practicilor aplicate. Cu toate acestea, având în vedere situația excepțională, Comisia a inițiat un dialog cu întreprinderile și cu asociațiile profesionale pentru a le ajuta să își evalueze legalitatea planurilor de cooperare și a instituit garanții adecvate împotriva efectelor anticoncurențiale pe termen mai lung.

În majoritatea situațiilor, sunt suficiente îndrumările orale pe care Comisia le-a oferit întreprinderilor în ultimele săptămâni. Cu toate acestea, Comisia este pregătită, de asemenea, să ofere în mod excepțional întreprinderilor asigurări în scris (prin scrisori de conformitate) în ceea ce privește proiecte specifice de cooperare care trebuie puse în aplicare rapid pentru a combate în mod eficace epidemia de coronavirus, în special în cazul în care persistă incertitudini cu privire la compatibilitatea acestor inițiative cu legislația UE în materie de concurență.

Scrisoarea de conformitate

De asemenea, Comisia recurge pentru prima dată la procedura prevăzută în comunicare, adresând o scrisoare de conformitate asociației Medicines for Europe(link is external), fosta European Generics Medicines Association. Scrisoarea de conformitate vizează un proiect specific de cooperare, pe bază voluntară, între producătorii de medicamente – atât membri, cât și nemembri ai asociației – menit să abordeze problema riscului de a ne confrunta cu o penurie de medicamente esențiale folosite în spitale pentru tratarea pacienților cu coronavirus. Societățile farmaceutice generice produc cea mai mare parte a medicamentelor esențiale de care este în prezent nevoie în spitale, de urgență și în cantități mari, pentru a evita penuria.

În circumstanțele actuale, această cooperare temporară pare, într-adevăr, justificabilă în temeiul legislației antitrust a UE, având în vedere obiectivul său și garanțiile instituite pentru a se evita preocupările legate de nerespectarea legislației în materie de concurență și atât timp cât cooperarea se desfășoară în limitele comunicate Comisiei.

Normele de concurență nu pot fi încălcate sub pretextul crizei

În același timp, Comisia subliniază că, în aceste circumstanțe excepționale, este mai important ca oricând ca întreprinderile și consumatorii să beneficieze de protecție în temeiul legislației în materie de concurență. Prin urmare, va continua să monitorizeze îndeaproape și în mod activ evoluțiile relevante ale pieței pentru a detecta întreprinderile care profită de situația actuală pentru a încălca legislația antitrust a UE, fie prin acorduri anticoncurențiale, fie abuzând de poziția lor dominantă.

Context

Comisia va aplica comunicarea începând cu data de 8 aprilie și până la noi dispoziții.

Pentru toate informațiile actuale referitoare la aplicarea normelor antitrust în perioada pandemiei de coronavirus, părțile interesate pot accesa pagina web a DG COMP dedicată acestui subiect. Site-ul conține, de asemenea, detalii cu privire la modul cum se pot obține îndrumări din partea DG COMP privind respectarea legislației UE în materie de concurență referitoare la inițiativele specifice de cooperare avute în vedere de părțile interesate.

Date de contact pentru presă

Arianna PODESTA

Telefon +32 2 298 70 24

Adresă arianna.podesta@ec.europa.eu

Maria TSONI

Telefon +32 2 299 05 26

Adresă maria.tsoni@ec.europa.eu


NoutatiALTE NOUTĂŢI - Cetăţenie europeană