Doriți să aflați mai multe despre Uniunea Europeană și să participați la o discuție despre viitorul său?
Comisarul pentru energie, Günther Oettinger, a declarat: „Această propunere va oferi noi stimulente în favoarea celor mai performanți biocarburanți. În viitor, biocarburanții vor genera cantități și mai mici de emisii de gaze cu efect de seră și vor reduce factura noastră de import de carburanți.”
Comisarul responsabil pentru combaterea schimbărilor climatice, Connie Hedegaard, a spus la rândul său: „Biocarburanții care ne pot ajuta să combatem schimbările climatice sunt categoric biocarburanții sustenabili. Trebuie să investim în biocarburanți care reduc efectiv emisiile și nu concurează cu alimentele. Bineînțeles, nu renunțăm complet la prima generație de biocarburanți, dar transmitem un semnal clar că sporirea în viitor a consumului de biocarburanți trebuie să se bazeze pe biocarburanții avansați. Orice altceva va deveni nesustenabil.”
Biocarburanții produși în mod sustenabil în cadrul unor procese eficiente reprezintă pentru mixul energetic al UE și, în special, pentru transporturi o alternativă la carburanții fosili, cu o intensitate redusă a carbonului. Biocarburanții sunt ușor de depozitat și de pus în folosință, au o mare densitate energetică și emit, în general, mult mai puține gaze cu efect de seră decât petrolul, gazele naturale sau cărbunii. Numai biocarburanții care îndeplinesc o serie de criterii de sustenabilitate sunt eligibili pentru ajutoare publice pe piața europeană.
Odată cu extinderea pieței biocarburanților a devenit clar că nu toți biocarburanții au același impact asupra emisiilor de gaze cu efect de seră datorate utilizării terenurilor la nivel mondial. Studii științifice recente au arătat că atunci când se ia în considerare schimbarea indirectă a destinației terenurilor, de exemplu, când producția de biocarburanți provoacă deplasarea producției alimentare sau furajere către terenuri neagricole, cum ar fi pădurile, unii biocarburanți pot de fapt să adauge o cantitate de emisii de gaze cu efect de seră egală cu cea corespunzătoare carburanților fosili pe care îi înlocuiesc.
Din acest motiv, Comisia propune modificarea legislației actuale privind biocarburanții prin intermediul Directivei privind energia din surse regenerabile 1 și al Directivei privind calitatea carburanților2 și, în special:
Prin aceste noi măsuri, Comisia dorește să promoveze biocarburanții care contribuie la obținerea unor reduceri substanțiale ale emisiilor, nu se află în concurență directă cu produsele alimentare și sunt, în același timp, mai sustenabili. Deși prezenta propunere nu afectează posibilitatea statelor membre de a oferi stimulente financiare pentru biocarburanți, Comisia consideră că, în perioada de după 2020, ar trebui să se acorde sprijin financiar pentru biocarburanți numai dacă aceștia conduc la reduceri substanțiale ale emisiilor de gaze cu efect de seră și nu sunt obținuți din culturi alimentare sau furajere.
__________________________
1 : Directiva 2009/28/CE privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile
2 : Directiva 98/70/CE privind calitatea benzinei și a motorinei
Context
Directiva din 2009 privind energia din surse regenerabile impune atingerea, până în 2020, a unei ponderi de 10% a energiei din surse regenerabile în sectorul transporturilor; Directiva privind calitatea carburanților stabilește pentru carburanții utilizați în sectorul transporturilor un obiectiv de reducere cu 6% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2020. Se estimează că biocarburanții vor avea o contribuție semnificativă la îndeplinirea acestor obiective.
Pentru a evita eventuale efecte secundare negative, ambele directive impun criterii de sustenabilitate pe care biocarburanții și biolichidele trebuie să le îndeplinească pentru a putea fi incluse în calculul care stabilește atingerea obiectivelor și a primi ajutoare.
Criteriile de sustenabilitate care sunt în prezent în vigoare pentru biocarburanți previn conversia directă a pădurilor, a zonelor umede și a zonelor cu o mare biodiversitate în scopul producției de biocarburanți. Conform acestor criterii, biocarburanții trebuie să emită cu cel puțin 35% mai puține gaze cu efect de seră decât carburanții fosili pe care îi înlocuiesc. Acest procent va crește la 50% în 2017.
Cu toate acestea, există riscul ca o parte din cererea suplimentară de biocarburanți să fie satisfăcută prin creșterea suprafețelor de teren destinate agriculturii în întreaga lume, ceea ce va conduce la o creștere indirectă a emisiilor datorate conversiei terenurilor. În consecință, Comisia a fost invitată să reexamineze impactul schimbării indirecte a destinației terenurilor (ILUC) asupra emisiilor de gaze cu efect de seră și să propună măsuri legislative de reducere a acestui impact.
http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/fuel/documentation_en.htm
http://ec.europa.eu/energy/renewables/biofuels/land_use_change_en.htm
http://ec.europa.eu/energy/renewables/targets_en.htm
http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/fuel/index_en.htm