Doriți să aflați mai multe despre Uniunea Europeană și să participați la o discuție despre viitorul său?
Propuneri UE vizând dezvoltarea pieţei maşinilor ecologice
Comisia încurajează dezvoltarea sectorului autovehiculelor electrice. În acest sens, a publicat astăzi un plan care vizează promovarea înfiinţării, la nivel european, a unei reţele de staţii de reîncărcare rapidă pentru maşinile electrice şi stabilirea, până în 2011, a unor standarde tehnice şi de siguranţă comune aplicabile acesteia.
Planul face parte dintr-o nouă strategie care urmăreşte introducerea pe piaţă a mai multor maşini ecologice - element vital pentru redresarea sectorului auto şi scăderea dependenţei de produse petroliere. Sunt promovate maşinile eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, maşinile electrice şi cele care funcţionează pe bază de gaz, biocombustibili şi hidrogen.
Comisarul pentru industrie, Antonio Tajani, a declarat că sectorul auto a ajuns într-o "etapă definitorie" pentru succesul său viitor. De asemenea, el a afirmat că strategia Comisiei vine în egală măsură în sprijinul obiectivelor de creştere a competitivităţii economice şi de protecţie a mediului. |
Faptul că cererea de maşini ecologice se află în creştere reprezintă o oportunitate extraordinară pentru un sector auto grav afectat de criză. Responsabilii politici şi experţii din domeniu sunt conştienţi însă că, fără o abordare coerentă şi o bună coordonare între părţile interesate, începuturile transportului ecologic în Europa ar putea fi dificile.
Strategia se axează în mare parte pe maşinile electrice, întrucât UE a introdus deja standarde pentru celelalte autovehicule pe bază de combustibili alternativi. În plus, progresele tehnologice recente (cum ar fi bateriile care rămân încărcate mult timp) au făcut ca maşinile electrice să devină un produs atractiv pentru consumatori, poate chiar mai interesant decât alte maşini ecologice.
Câteva state membre (Franţa, Spania, Germania, Portugalia şi Danemarca) vizează trecerea la utilizarea pe scară largă a transportului electric. În unele cazuri, clienţii beneficiază de reduceri de impozite şi de bonusuri. Entuziasmul acestora ar avea de suferit însă dacă, de exemplu, prizele şi ştecărele utilizate pentru reîncărcare ar fi diferite de la o ţară la alta.
Transportul produce aproape un sfert din emisiile de dioxid de carbon înregistrate la nivelul UE. Anul trecut, cererea de maşini cu emisii scăzute de CO2 a înregistrat, în Europa, cea mai importantă creştere din istoria sectorului auto: 59%.