Doriți să aflați mai multe despre Uniunea Europeană și să participați la o discuție despre viitorul său?
Comisia a propus măsuri de transformare a agenției UE de aplicare a legii (Europol) într-o agenție mai eficace în colectarea și analizarea informațiilor și în schimbul acestor analize cu statele membre. Acest lucru va permite agenției Europol să furnizeze un sprijin mai concret și mai bine orientat autorităților naționale de aplicare a legii în cadrul cooperării și al investigațiilor transfrontaliere. În același timp, propunerea sporește nivelul de răspundere al Europol față de Parlamentul European și parlamentele naționale și consolidează protecția datelor cu caracter personal.
Noul regulament întărește, de asemenea, legătura dintre formarea profesională și sprijinul pentru cooperarea operațională, încorporând Colegiul European de Poliție (CEPOL) în Europol și conferind Europol responsabilitatea pentru acțiunile comune de instruire și programele de schimb pentru membrii forțelor de poliție și personalul însărcinat cu aplicarea legii.
„UE are nevoie de o agenție eficientă și rentabilă pentru a ajuta statele membre să combată cazurile grave de criminalitate transfrontalieră și terorism, garantând astfel siguranța și securitatea cetățenilor și protejând economia licită. Propunerile noastre au ca scop consolidarea rolului Europol, în calitate de agenție europeană de aplicare a legii, în vederea întăririi protecției datelor cu caracter personal, a sporirii gradului de responsabilitate al EUROPOL față de Parlamentul European și parlamentele naționale și a asigurării calității și coerenței cursurilor de formare oferite ofițerilor de primă linie”, a declarat dna Cecilia Malmström, comisarul european pentru afaceri interne.
Vicepreședintele Maroš Šefčovič, comisar pentru relații interinstituționale și administrație, a declarat: „În vremuri economice și bugetare dificile, toate instituțiile și agențiile UE trebuie să facă eforturi pentru raționalizarea activităților lor. Această reformă a Europol indică faptul că este posibil să se combine rentabilitatea cu sporirea eficienței și reprezintă un început promițător pentru planurile UE de a îmbunătăți funcționarea agențiilor descentralizate.”
Activitățile rețelelor de criminalitate organizată sunt mai complexe, mai diverse și mai răspândite la nivel internațional decât niciodată. Infracțiunile grave, cum ar fi traficul de persoane, drogurile, armele de foc, corupția, fraudele legate de cardurile de plată, criminalitatea informatică și infracțiunile de terorism cauzează prejudicii importante victimelor, produc pagube economice pe scară largă și subminează sentimentul de securitate al cetățenilor. Buna cooperare transfrontalieră, utilizarea și analizarea eficientă a informațiilor și acordarea unui sprijin funcțional corespunzător pentru investigații sunt extrem de importante pentru ca statele membre să poată răspunde în mod adecvat acestor amenințări.
Comisia propune consolidarea rolului Europol, în calitate de agenție europeană de aplicare a legii, în următoarele moduri:
Context
În cadrul Programului de la Stockholm, Consiliul European a invitat Europol să evolueze și „să devină un centru pentru schimbul de informații dintre autoritățile de aplicare a legii din statele membre, un furnizor de servicii și o platformă pentru serviciile de aplicare a legii”. De asemenea, Consiliul European a făcut apel la instituirea unor programe europene de formare și de schimb pentru întregul personal cu competențe în materie de aplicare a legii la nivel național și la nivelul UE.
Comisia a adoptat:
După adoptarea noului regulament de către Parlamentul European și Consiliu, agenția Europol va deveni responsabilă cu punerea în aplicare a programului LETS. Situl din Bramshill, în Regatul Unit - unde se află CEPOL — urmează să fie închis în cursul anului 2014. Autoritățile britanice au anunțat că închiderea sitului va fi efectuată astfel încât operațiunile desfășurate de CEPOL să poată continua fără perturbări.
Regatul Unit și Irlanda pot lua parte la adoptarea și aplicarea regulamentului propus, prin notificarea Consiliului, în scris, că doresc să facă acest lucru (în termen de trei luni de la data prezentării către Consiliu a propunerii de regulament). Danemarca nu participă la măsurile care intră sub incidența părții a treia titlul V din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cum sunt cele menționate în propunerea de regulament.
Persoane de contact:
Michele Cercone (+32 2 298 09 63)
Antonio Gravili (+32 2 295 43 17)
Tove Ernst (+32 2 298 67 64)
Marilyn Carruthers (+32 2 299 94 51)
Pagini Utile