Doriți să aflați mai multe despre Uniunea Europeană și să participați la o discuție despre viitorul său?
Programul de restructurare a industriei zahărului din Uniunea Europeană în perioada 2006-2009 a permis renunţarea la cote de producţie totalizând 5,8 milioane de tone, foarte aproape de obiectivul iniţial de 6 milioane de tone.La capătul acestui proces de patru ani, componentă esenţială a reformei zahărului din 2006, cota comunitară pentru zahăr şi izoglucoză a coborât la 14 milioane de tone (dintre care 13,3 milioane de tone pentru zahăr). Producţia de zahăr a UE este astăzi concentrată în 18 state membre (faţă de 23 înainte de reformă) care beneficiază de condiţii agronomice favorabile. Dintre acestea, şapte state cu randamente maxime la zahăr asigură aproape 70 % din producţie. Preţurile pe piaţa internă sunt în scădere, tendinţă care corespunde obiectivului reformei de a transforma industria europeană a zahărului într-un sector durabil şi competitiv.
„Mă bucur să pot spune că reforma zahărului a fost un succes”, a declarat Mariann Fischer Boel, comisarul european pentru agricultură şi dezvoltare rurală. „A fost unul din obiectivele fundamentale ale actualului meu mandat şi este plăcut să constatăm că am ajuns atât de aproape de această ţintă ambiţioasă. Sectorul european al zahărului avea nevoie disperată de o reformă. O producţie şi preţuri mai durabile reprezintă perspectiva unui viitor competitiv pentru producătorii noştri.”
Informaţii generale asupra reformei zahărului
În februarie 2006, miniştrii agriculturii din UE adoptau oficial o reformă radicală în sectorul european al zahărului. Un sistem care rămăsese practic neschimbat de 40 de ani a fost astfel aliniat la restul politicii agricole comune reformate. Elementele-cheie ale reformei au fost o reducere cu 36 % a preţului minim garantat al zahărului (de la 631,9 EUR/tonă în 2006/2007 la 404,4 EUR/tonă în 2009/2010), compensaţii pentru fermieri şi un fond de restructurare, finanţat de producătorii de zahăr, pentru a încuraja producătorii de zahăr necompetitivi să se retragă.
La 13 februarie, în contextul crizei economice şi financiare, Comisia a decis să permită statelor membre să plătească în avans ajutorul integral pentru restructurare pe 2008/2009 în iunie 2009. Mai multe state membre au anunţat deja că vor profita de această posibilitate pentru a uşura dificultăţile financiare cu care se confruntă întreprinderile din sectorul zahărului.
Nicio „retragere preventivă” pentru moment
În martie şi octombrie 2008, Comisia a ajuns la concluzia că bazele pieţei de zahăr a UE sunt suficient de sănătoase şi că nu este necesar să se impună retrageri obligatorii de zahăr pentru actualul an de comercializare, 2008/2009. După o primă evaluare pentru anul de comercializare următor (2009/2010), comisarul Mariann Fischer Boel a conchis că nu va fi nevoie de retrageri preventive nici de această dată. Evaluarea, care se bazează pe estimări cu totul provizorii, în special în domeniul importurilor, va fi reexaminată în octombrie pe baza estimărilor actualizate privind producţia de sfeclă şi de zahăr şi importurile.
Situaţia se va analiza din nou în februarie 2010, spre a se stabili dacă, pentru anul de comercializare 2010/2011, este nevoie de retrageri preventive sau de o „reducere finală”, adică de o nouă diminuare a cotei.