Doriți să aflați mai multe despre Uniunea Europeană și să participați la o discuție despre viitorul său?
Acţiunile la nivel comunitar au un impact puternic asupra situaţiei femeilor.
Femeile câştigă, în medie, cu 17,4% mai puţin decât bărbaţii – aşa indică noile statistici realizate în cadrul campaniei privind reducerea diferenţelor de salarizare dintre femei şi bărbaţi, lansate de Comisia Europeană.
Potrivit unui raport, aceste discrepanţe se datorează tradiţiilor, stereotipurilor şi problemelor pe care le întâmpină femeile în realizarea unui echilibru între viaţa profesională şi cea personală. Femeile sunt prezente din ce în ce mai mult pe piaţa muncii europene şi reprezintă aproximativ 59% din numărul absolvenţilor de universitate. În ciuda acestui fapt, ele ocupă mai puţine funcţii de conducere decât bărbaţii şi deţin profesii în sectoare de activitate mai puţin lucrative.
„Este de aşteptat ca recesiunea economică să afecteze într-o mai mare măsură femeile, deoarece ele deţin locuri de muncă mai precare”, se arată în raport.
Campania în favoarea egalităţii de remunerare vizează sensibilizarea cetăţenilor faţă de această problematică şi faţă de modalităţile de soluţionare existente. Lansată la data de 3 martie, campania se va desfăşura până în august. Aceasta prevede un set de materiale informative pentru angajatori şi sindicate şi dispune de un site de internet, de postere şi de materiale publicitare.
În contextul îmbătrânirii populaţiei, UE are nevoie ca femeile să se alăture forţei de muncă active (mai ales în sectorul IT). Se preconizează că, anul viitor, sectorul IT va înregistra un deficit de 300 000 de ingineri calificaţi. În Europa, mai puţin de unul din cinci specialişti în calculatoare sunt de sex feminin.
În cursul acestei luni, cinci companii de renume în domeniul IT (Alcatel-Lucent, IMEC, Orange-Franţa, Microsoft şi Motorola) au semnat un acord prin care se angajează să facă locurile de muncă cu profil tehnic mai atractive pentru femei. Acordul a fost negociat de UE, ca parte a eforturilor Comisiei de a implica mai multe femei în acest sector. Comisarul pentru societate informaţională, Viviane Reding, îndeamnă celelalte companii să urmeze acest exemplu.
Cu ocazia Zilei Internaţionale a Femeii, UE sponsorizează un concurs de desen pentru copii pe tema egalităţii dintre femei şi bărbaţi. Desenele câştigătoare vor fi reunite într-o broşură care va fi distribuită în şcoli.
Având în vedere că alegerile pentru Parlamentul European vor avea loc în iunie 2009, comisarul pentru comunicare, Margot Wallström, a lansat o dezbatere on-line pe tema prezenţei femeilor în viaţa politică .
Informaţii suplimentare despre egalitatea dintre femei şi bărbaţii în UE